Minder werkstress, meer werkgeluk
Heb jij je wel eens afgevraagd hoeveel van jouw medewerkers tevreden en gelukkig zijn op het werk? En hoe groot acht jij de kans op verzuim bij medewerkers die niet zo happy en tevreden zijn? En wat dat jouw bedrijf of organisatie kost? Daarom is het goed om te weten dat jij als manager wel degelijk invloed hebt op het werkgeluk van medewerkers, veel meer dan voorheen werd gedacht. 

Zinvol werk
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de medewerkers niet altijd gelukkig is op de werkvloer en zij ervaren het werk als niet zinvol. En minder gelukkige medewerkers zonder zinvol werk zijn automatisch meer vatbaar voor stressklachten. Ze zijn minder bevlogen, vaker ziek en nemen geen regie. Ook laten ze hun baan niet aansluiten op drijfveren en talenten.

Oorzaken van werkstress
Een gebrek aan autonomie en een scheve balans tussen werk en privé leven, zouden de twee belangrijke oorzaken zijn van stress zijn op de werkvloer. En de mogelijke gevolgen van langdurige stress zijn nog altijd niet mis. Volgens een onderzoek van TNO gaan circa één miljoen Nederlanders tegenwoordig gebukt onder werkstress en burn-out klachten. Gemiddels zitten deze medewerkers 8 maanden tot 1,5 jaar lang ziek thuis. En dat kost werkgevers bakken met tijd en geld. 

Om werkstress te lijf te gaan, zouden organisaties dus meer moeten gaan investeren in werkgeluk. Maar hoe dan? Hoe waarborg jij als manager de continuiteit van gelukkige en duurzaam inzetbare medewerkers?

De vier pijlers van werkgeluk
Voor minder werkstress en meer werkgeluk is het belangrijk dat er randvoorwaarden gesteld gaan worden. Een investering in deze ‘pijlers van werkgeluk’  is nodig want geluksbeleving staat immers in directe relatie tot de kwaliteit van het werk. 

1. Laat werkzaamheden beter aansluiten bij drijfveren en talenten.
Stress ontstaat onder andere wanneer kernwaarden (wat vind ik belangrijk) niet overeenstemmen met gedrag (wat doe ik om dit te bereiken).
2. Vergroot de emotionele betrokkenheid van medewerkers
Een mooi voorbeeld hiervan is het belang van plezier op de werkvloer. Dit zorgt ervoor dat mensen zich emotioneel betrokken voelen bij het werk wat ze doen. Ook draagt de mate van autonomie (de ruimte om zelf te beslissen over je agenda, je taken en je persoonlijke ontwikkeling) hier direct aan bij.
3. Veerkracht ontwikkeling en versterking
Veerkrachtige medewerkers lijken over het algemeen beter te kunnen dealen met tegenvallers en zich beter aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Volgens een Engels onderzoek is het ontwikkelen van veerkracht zelfs essentieel voor werkgeluk.
4. Creëer meer bewustwording
Empathie, compassie en dankbaarheid voelen en tonen is niet voor iedereen automatisme, vanzelfsprekend of gemakkelijk. Toch lijken het essentiële onderdelen als het gaat om sociaal gedrag wat meer gelukkig maakt. Door een vriendelijke, open en respectvolle houding aan te nemen naar collega’s wordt je niet alleen gelukkiger, het leidt ook tot een betere samenwerking.

Eigen regie
Medewerkers dienen echter zelf de regie te nemen door er voor te zorgen dat hun passie en talenten tot hun recht komen in hun functie.
Door het gesprek zelf aan te gaan  over wat er goed en minder goed gaat, nemen ze de verantwoordelijkheid voor hun eigen loopbaan. Dit verbetert niet alleen de geluksbeleving en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers, maar komt ook direct ten goede aan de creativiteit, innovatiekracht en prestaties van organisaties.

Kies daarom NU zelf ook voor een gezonde organisatie met gelukkige medewerkers

En laat jouw bedrijf of afdeling helpen door een coach die precies weet hoe medewerkers en managers hierin te bewegen en te begeleiden. Daarnaast levert Coaching jouw organisatie een flinke tijd en geldbesparing op. Wacht daarom niet langer en neem hier contact op voor een vrijblijvende kennismaking of vul onderstaand contact formulier in. 

Om te ervaren wat Balance Coaching voor jouw bedrijf kan betekenen!

2 + 4 =

Bron tekst: managersonline.nl; klantcontact.nl; Financieel Dagblad

Pin It on Pinterest