Hoe herstel ik van mijn Burn-Out

Stop met vechten tegen jezelf

Wat? Maar wacht even. Je voelt je slechter dan slecht. Hoezo stoppen met vechten? Als dat jouw eerste reactie is na het lezen van dit eerste stuk, dan raad ik je helemaal aan om verder te lezen. Natuurlijk wil je dat het stopt. Maar omdat je batterij leeg is, zorgt vechten tegen je burn-out of terugval juist voor verergering van jouw bestaande klachten. Je creëert hiermee juist nog meer mentale, fysieke en of emotionele (ernstige) ongemakken.

Je probeert nu waarschijnlijk nog oplossingen te bedenken met je hoofd om hiermee jouw situatie enigszins onder controle te krijgen.

Toch is verzet tegen alles wat er IS een garantie voor herhaling en zelfs verergering van jouw klachten. Je dient dus manieren te gaan vinden om de controle (verzet) te kunnen gaan loslaten.

Controle over jouw klachten krijgen

Kan namelijk helemaal niet. Ai! Hoe voelt dat? Het is onmogelijk om controle te krijgen over de signalen die jouw lijf afgeeft als je burn-out bent of stressklachten ervaart. Klachten waarvoor geen medische oorzaak is gevonden (je moet dat ook wel echt eerst helemaal uitsluiten bij je huisarts of specialist) zijn boodschappen van jouw lijf dat er aandacht nodig is voor jouw emoties en psychische oorzaken achter de klacht. Zie het zo. Door met je hoofd oplossingen te bedenken, negeer je feitelijk stukjes van jezelf die om jouw aandacht schreeuwen om gezien, gevoeld en gehoord te worden. 

Het enige waar jij WEL controle over hebt, zijn jouw eigen gedachtes over gevoelens, emoties en situaties die jou hinderen. Want:

jij bent niet jouw gedachten. Je hebt ze alleen. En gedachten die zijn gecreëerd door jou zelf, kun je ook zelf weer veranderen. 

Laat het los

Wij zijn uitgerust met een brein waarmee we gedachten maken. Gevoelens creëren. Overtuigingen vastzetten in ons hoofd en waarnaar we handelen. Hiermee kleuren we automatisch onze wereld. We ervaren emoties en gevoelens die uniek zijn en passen bij onze kijk op het leven.  Ons brein is dus een machtige tool die regelmatig bepaalt of we blij, angstig, verdrietig of ontspannen kunnen zijn.

Vluchten via gedachten in je het hoofd lijkt dus daarmee ook een heel veilige, automatische manier om jezelf te behoeden voor pijn wat jouw brein voor pijn aanziet. Maar klopt die overtuiging eigenlijk wel? Wat je daarnaast ook feitelijk doet, is weg gaan bij jezelf. Door te vluchten in je hoofd, negeer je automatisch pijnen, emoties en gevoelens die alleen maar gevoeld willen worden. Om te kunnen worden losgelaten.

Tot dat jij naar binnen keert en je wonden daar gaat helen door te voelen, zul jij elke keer geconfronteerd blijven worden met vluchtacties en strategien van je brein om maar niet te hoeven voelen. En daarmee houd jij zelf de verergering en herhaling van jouw klachten in stand.

Daarom is het zo belangrijk om te leren loslaten. Door je bewust te gaan worden dat jij gedachten hebt en jij besluit om juist met jouw volledige aandacht naar binnen te keren. Voelen van emoties leidt tot inzichten en zorgt daarmee ook voor antwoorden. Loslaten is dus eigenlijk niet meer dan met je aandacht naar binnen keren. Waardoor je brein geen kans meer krijgt om problemen met problemen te bestrijden. Je doorbreekt de cirkel. Je laat los.

Hulp vragen

Is de eerste stap naar jouw herstel. Want je hoeft het niet alleen te doen. Hoe fijn is het dat jij iemand treft die precies weet en voelt hoe het is om Burn-Out te zijn. Wij werken met coaches die uit eigen ervaring weten wat je doormaakt en wat je kan gaan doen om beter te worden. En beter te blijven.

 

.

Pin It on Pinterest